Egy kis színtan...
2007.01.02. 20:43
Először is szeretnélek megnyugtatni , hogy nem kívánok itt semmilyen tudományos értekezést folytatni. Nem az a célom hogy színtani szakkifejezésekkel terheljek bárkit is.. Ugyanakkor mégis szeretnék néhány dolgot elmondani, hogy később ha saját kézzel állsz neki a tervezésnek, és már tudod hogy mit hol és hogyan tudsz megalkotni, akkor mikor végül elkészülsz valóban szép legyen az eredmény..
Tehát egy két gondolat a színekről:
A fény színei:Az emberi szem fogékonysága miatt majdnem az egész színtartományt be lehet mutatni három, egyfrekvenciás (egyszínű) fényforrások színének keverésével, illetve intenzitásuk változtatásával. Ezért használjuk a vörös (R: red), a zöld (G: green) és a kék (B: blue) fényforrás okát a színes képek előállításához.
Magyarul,a monitor színei a belőle jövő 3 különböző színű fény keverékéből állnak ha pl Adobe Photoshop programban dolgozunk a szinkezelés legszerencsésebb módja az RGB vagyis az ha a színek ezekből a 3 színből épülnek fel.
Talán emlékszel még iskolában tanítottak valami olyasmit , hoggy az alapszinek a Sárga, a Vörös és a Kék... igaz jól emlékszel, de a fényből keveredő alapszínek nem ugyanazok.. és mivel mi nem festékekkel dolgozunk hanem fénnyel az alapszinek tehát a Vörös a Zöld és a Kék... Mégpedig azért nevezzük ezeket alapszíneknek, mert ezekből a teljes érzékelhető szintartomány kikeverhető, ugyanakkor ezek a szinek a többi színből nem keverhetők ki...
Színkeverés: Az RGB színkeverés egy kicsit megint csak más, mint a hagyományos. Itt ugyanis nemlesz a sárgából és a kékből zöld.. hiszen itt a zöld alapszín...
Itt így néz ki: vörös + zöld=sárga;(yellow)Y zöld + kék=kékeszöld;(cian)C kék + vörös=bíbor; (magenta) M vörös + zöld + kék=fehér.
Színkombinációk, a színek hatása:
Tudtad, hogy bizonyos színekkel vagy azok kombinációjával befolyásolhatjuk látogatóink viselkedését?
Ez egy nagyon régi, jól bevált módszer, azonban gyakran a tervezők hajlamosak elfeledkezni róla. Pedig bizonyos emberi érzelmeket kiválthatunk a színek által, csak tudnunk kell melyik szín mire képes. Tekintsünk úgy a színek világára, mint egyfajta bejárati kapura mélyebb érzelmeink, érzéseink, vágyaink irányában.
Legjobb, ha a fő tartalmi mondanivalóját fehér háttérre helyezi el.
Ez azért jó, mert:
-
nem terheli a szemet
-
egyfajta professzionalizmust sugall.
A színek pszichológiai hatása egy remek marketingeszköz a lehetőségek tárházából, de vigyázni kell velük, meg kell őket ismerni, mielőtt használnánk. Nem mindegy ugyanis milyen színt hova, milyen tartalom mellett alkalmazunk...
egy könnyed témát pl kisbabákról, könnyed világos, pasztel árnyalatokban lát szívesen az ember, ugyanez a téma már nem lenne iylen vonzó barna vagy fekete szinek között...
Persze minden alól van kivétel, ami erősíti a szabályt, nem dogmák ezek amiket ne lehetne megszegni..
Azt nem szabad elfelejteni hogy a honlap alkotásánál a színskála az egyik legfigyelemfelkeltőbb eszköz!!!
De azt is figyelembe kell venni, hogy mivel emberek vagyunk, különbözünk. Mindenkire másként hathatnak a színek.
A végére pedig egy gyűszűnyi jótanács, ha bizonytalan vagy, nyúlj bátran egy jól bevált logó felé. Pl kedvenc csapatod, vagy egy nagy márka logójában használt szinek többnyire már befutott sikeres kombinációk...
|